Je krijgt maar een kans

Tijdens een mediatraining leer je dat je verhaal in de media in een keer moet staan. Je krijgt maar één kans. Misschien lijkt het simpel om je verhaal te vertellen als er een microfoon voor je neus staat. De aanleiding is er immers altijd één die te maken heeft met iets van jou of jouw bedrijf, maar de praktijk is weerbarstiger. Soms gaat het over goed nieuws, maar vaker zal er een aanleiding zijn die minder aantrekkelijk is om over te praten zoals een crisis bijvoorbeeld. Zo werkt de media nu eenmaal, ‘want goed nieuws is geen nieuws’. In beide gevallen moet je goed voorbereid zijn, het is die ene kans…en je weet nooit wanneer deze momenten zich voordoen. Daarom zeggen wij: zorg dat je belangrijke woordvoerders de basis mediatraining hebben gehad. In specifieke gevallen is de update dan makkelijk en sneller te doen.

Wat houdt de mediatraining in?

We gaan je leren om een heldere boodschap over brengen. Je zal erachter komen dat dit niet afhangt van de vragen die gesteld worden. Je krijgt inzicht in hoe journalisten werken, waarom ze iets vragen en hoe daarop te reageren. Je krijgt door wanneer je in een valkuil dreigt te lopen en je leert hoe je je echte verhaal kan vertellen.

We werken in onze pressroom altijd met een camera(man) waarmee we reële situaties kunnen nabootsen. We werken met verschillende journalisten, zodat je ook verschillende interview-stijlen kan ervaren.

Alvast een belangrijke tip als je een keer met de media praat: er zijn geen ‘off the record’ vragen.’ Wil je meer weten over onze mediatrainingen, onze trainers, de duur of de kosten, klik dan hier voor meer informatie.

VIRTUAL REALITY

Er gaat niks boven persoonlijk contact en dat is dan ook de basis van iedere training die we geven. Maar de afgelopen periode heeft ons een paar dingen geleerd. Eén daarvan is dat als het niet fysiek kan, niet alles stil hoeft te staan. Online kan er ook veel. Top, maar we gaan nog een stapje verder: We gebruiken Virtual Reality om op een andere manier te leren en vooral ook te oefenen. Bijvoorbeeld voor een presentatie. Je kan in verschillende virtuele ruimtes je presentatie oefenen. Real time worden zaken gemeten als: spreektempo, woordgebruik, intonatie, kijkrichting, emotie etc. Het is een manier om meer vertrouwen te krijgen en vooral ook gewend te raken aan een zaal of een omgeving waarin je een pitch moet houden bijvoorbeeld.

Hands-on-Learning

Oefen de omgang met de media tijdens onze hands-on-mediatraining.

Effectief omgaan met de media is nog nooit zo belangrijk geweest. Merken, organisaties en bedrijfsleiders staan onder buitengewone druk om snel en transparant te communiceren wat ze doen en waarom.

Elke keer dat u met een journalist praat, heeft u een kans om uw reputatie te beschermen en te verbeteren. De juiste training en voorbereiding kunnen u helpen die kans optimaal te benutten.

U oefent verschillende situaties in meeslepende virtual reality-scenario’s, waarin u nieuwe benaderingen kunt uitproberen en leert te communiceren met evenwicht, helderheid en overtuiging.

Meer informatie?