Geen Kaartjes meer?

De kop van het artikel luidt: ”Kaartje met uitsterven bedreigd.” Lekker catchy… En dat is natuurlijk precies de bedoeling want we moeten dit lezen.

Koppen maken (zowel online als in de krant) is een vak. De makers doen er alles aan om zoveel mogelijk views of lezers te krijgen. Of de kop de lading dekt van het verhaal is minder relevant. In dit geval is het artikel nogal tendentieus ook.

Wat is er aan de hand? Post NL maakte bekend dat de brievenbussen overdag geleegd gaan worden in plaats van aan het eind van de dag. Het artikel suggereert dat het daardoor steeds moeilijker wordt om een kaartje te sturen “naar je Oma”. Hoezo? Dat kaartje kan je prima versturen, alleen wordt-ie op een ander moment in de ‘postzak’ gestopt. En dat kaartje komt echt wel aan.

Zie hier framing van het nieuws. Als Post NL word je hier niet blij van, want het klopt niet. Het geeft een negatief beeld van je organisatie. Maar wat doe je eraan? In ieder geval een zo kort en helder mogelijk persbericht opstellen, met een aansprekend voorbeeld waaruit blijkt dat je prima dat kaartje kan versturen en dat daar niets aan is veranderd.

En dan maar hopen dat je enige goodwill hebt bij de media. Want uiteindelijk kunnen ze je maken en breken. Dat is iets waar je aan kan werken door je goed te laten adviseren. Eén ding is daarbij cruciaal: met kortetermijnpolitiek kom je er niet. Je moet een lange termijn visie opbouwen als het gaat om je communicatie en mediabeleid. Dat is een belangrijk fundament binnen je organisatie om geen speelbal te worden van publicaties en posts.

Neem contact op …
… Of wij bellen jou!

Phone

Bij de Groene Afslag, aan de rand van de hei en bij de afslag van de A1, houden we kantoor. Een inspirerende locatie, met alle aandacht voor natuur, duurzaamheid en recycling, maar het is vooral ook een ontmoetingsplek.

De Groene Afslag is en project van voormalig reclameman Lucas Mol.